Gehoorzaamheidstraining & versterking
Versterking en straf werken onafhankelijk en samen, maar... beloning werkt buitengewoon beter en sneller dan straffen. Als je overschakelt van het straffen van ongewenst gedrag naar het waarderen van goed gedrag, ligt er direct groot voordeel voor het grijpen.
Versterking speelt een cruciale rol in het
leerproces. Bij correct gebruik kan het een effectief middel zijn om gewenst gedrag te bevorderen en ongewenst gedrag te ontmoedigen.
Wat als een versterking wordt ervaren, kan per individu verschillen. De voorkeur voor objecten en/of activiteiten is vaak wisselend door verzadiging, periode van de dag, omgevings- en andere factoren. Een divers assortiment aan beloningen biedt de grootste kans op resultaat.
Leren
Leren is een blijvende gedragsverandering als gevolg van positieve en negatieve ervaringen. Het is het opdoen van informatie, kennis en vaardigheden. Leren is een continu leerproces dat het hele leven voortduurt.
Leren vergt nieuwe informatie ontvangen, er aandacht aan spenderen, aanpassen aan wat je al weet, in het geheugen opslaan en toepassen.
Onthoudt dat leren evengoed gunstig als ongunstig kan uitpakken. Als er alleen aandacht wordt gegeven aan vervelend
gedrag, gaat het wangedrag groeien.
Uitdagingen
Leren gaat niet altijd gemakkelijk. Soms zijn er obstakels om nieuwe kennis op te doen. Deze obstakels zijn er in verschillende vormen zoals
- Milieu: toegang tot leermogelijkheden en een positieve leeromgeving spelen een grote rol in hoe (snel) er geleerd wordt